Yazılım geliştirme faaliyetleri hızlı gelişim gösteriyor. Bu aşamada işletmeler de sürekli gelişmekte olan müşteri taleplerini karşılayacak kaliteli ürünler sunmayı amaçlıyorlar. Modern yazılım geliştirme projelerinin karmaşık olması da iyi tanımlanmış bir yaklaşım açısından önem arz ediyor. Scrum nedir soruları da genellikle bu noktada devreye giriyor.
Yazılım geliştirme alanında rol oynayan Scrum, karmaşık olan gereksinimleri bulunan yazılımlara uygulanmaktadır. Bir proje yönetim çerçevesi olarak tanımlamak da mümkündür. Birden çok BT sektör işletmesi, verimliliğin ve ürün kalitesinin arttırılması amacıyla geliştirme projelerinde benimsenmektedir. Hazırlanmış olan bir rapora göre proje yönetim çerçevesini sürece adapte eden ekipler, ürün kalitesinde büyük oranlarla artış görmektedir. Birden çok avantajla karşı karşıya kalınması mümkündür. Scrum bir ekibin her süreci kendi başına organize etmesini, öngörülmeyen sonuçlarla baş edebilmesini sağlamaktadır. Sorunların çözüme kavuşturulması noktasında kolaylık sağlamaktadır. Bu yüzden de günümüzde BT sektörü içerisinde en çok tercih edilen yaklaşım olarak tanımlanmaktadır.
Scrum Nasıl Çalışır?
Scrum kullanımında proje belirli zamanlara ayrılan iterasyon seçeneklerine bölünmektedir. Genellikle sprint adı verilirken bir ile dört hafta aralığında bir süreyi kapsamaktadır. Var olan her bir sprint, ekibin hedeflerini belirlemektedir. Kişinin üzerinde çalışacağı birikim öğelerinin planlanmasıyla süreç başlamaktadır. Özelliklerin, gerekli olanların belirlendiği bir liste bulunmaktadır. Bu listeye sahip olarak ürün birikimi, seçimle ilgili olan süreçte yol gösterici konuma geçmektedir.
Sprint süreci içerisinde geliştirme ekibi, işbirliği içerisindedir. Çapraz fonksiyonel becerilerden yararlanılırken seçilmiş olan birikim öğeleri üzerine çalışmalar düzenlenmektedir. Günlük Scrum olarak isimlendirilen kısa süren toplantılarda da her gün bir araya gelinmektedir. Bu da çalışmaların nasıl ilerlediğiyle ilgili konuşmaları kapsamaktadır. Günün planlanması ve var olan bir sorunun ele alınması da bu konuşmalar içerisinde yer almaktadır.
Scrum Yapıtları Nelerdir?
Scrum yapıtları, sprint performansının artmasında önemli ölçüde etkilidir. Bu süreç içerisinde başarı sağlayacak olan iç görülerin ve karar verme sürecinin daha şeffaf olacak şekilde ilerlemesini sağlamaktadır.
1. Ürün İş Listesi
İş listesi, ürünün tüketicilerini memnun etmek amacıyla ihtiyaç duyulan her şeyin listesini tutmaktadır. Genel olarak ürün sahipleri, ürün birikiminin tasarımıyla ilgilenmektedir. Ürün birikimleri iş için neyin önemli ve öncelikli olduğuna odaklanmaktadır. Ayrıca birçok soru için de çözüm olanağı sunmaktadır.
2. Sprint Backlog
Sprint Backlog (SB), ekibin, sprint sırasında tamamlaması gerekli olan iş öğelerini içeren listenin alt bir kategorisi olarak tanımlanmaktadır. Var olan her bir takım, sprint süresinde belirleyicidir. Ayrıca geliştirme süreci de Scrum Panolarında gösterilmektedir. Bu da çalışmaların herkes tarafından kolay bir şekilde görülmesini ve erişilebilir hale gelmesini sağlamaktadır.
3. Artış
Spint sırasında var olan kullanıcı hikayeleri, kullanımla ilgili detaylar gibi tüm görevleri barındırmaktadır. Kullanıcıya en son sunulmuş olan ürün ve hizmet çözümüyle ilgili bilgi vermektedir. Artışlar iyileştirmeler için geri bildirim alınmasında da etkili durumdadır.
Scrum Rolleri Nelerdir?
Scrum yönetimi toplamda üç rol olarak tanımlanmaktadır. Her biri birbirini tamamlayacak şekildedir ve her birinin sorumluluklarını anlamak gerekmektedir. Detaylandırmak gerekirse de birinci Scrum Master olarak geçmektedir. Bu tanımda, ekip çalışmalarının ilerlemesine engel olan durumları ortadan kaldırmayı amaçlamaktadır. Ekibin iş birliği içerisinde ilerleyebilmesi, yeniliklerden yararlanması, yüksek kaliteli olan yazılım ürünlerinin sunulması gibi elverişli bir ortam ortaya çıkmaktadır. Ekibin Scrum çerçevesini anlayabilmesi ve anladığını uygulayabilmesi açısından da yardımcı bir konumdadır. Scrum ilkeleri ile uygulamaların ve kuralların nasıl uygulanacağına dikkat edilmelidir. Böylece ekip, çalışmaları içerisinde Scrum sürecine bağlı olacak şekilde ilerleyebilmektedir.
Scrum rollerinden ikincisi Ürün sahibidir. Scrum metodolojisinde ürün sahibinin rolü önemlidir. Ürün sahibi, paydaşları temsil etmektedir. Paydaşlar ve geliştirme arasındaki köprüdür. Öncelikli sorumluluğu ekip tarafından sağlanmış olan değeri en üst seviyeye taşımaktır. Ürünün paydaşların ihtiyaçlarının karşılanmasına dikkat etmelidir. İçerisinde kritik bir role sahip olarak tanımlanmaktadır. Ekibin çalışmalarının öncelik sıralamasına göre ilerlemesinde etkilidir. Gerekli olanların belirlenmesi, toplanması, ürün birikiminin korunması ve çalışmaların iş birliği içerisinde ilerlemesi gibi faydaları bulunmaktadır. Böylece sürdürülmekte olan yazılım geliştirme projesinin başarısı da sağlanmış olmaktadır.
Scrum rolleri içerisinde yer alan üçünü seçenek geliştirme ekibidir. Yazımızda sözünü ettiğimiz geliştirme ekibi, her sprint sırasında sorumluluk sahibidir. Ürün artışının nasıl tasarlanacağı, gelişim süreci, test süreci gibi detaylardan sorumlu olmaktadır. Hedefe ulaşmak, ürün sahibi tarafından belirlenmiş olan gerekliliklerin karşılanması gibi süreçlerde işbirliği içerisindedir. Kendi kendini organize eden geliştirme ekibi, ürünün teslim edilmesi için birçok beceri ve uzmanlığa sahiptir. Profesyonellerden oluşan ekip, yazılım geliştirici, test uzmanları, mimarlar, tasarımcılar gibi rolleri barındırmaktadır. Çalışmalar çapraz işlevli olarak devam eder ve işin tamamlanması için gerekli olan tüm becerilere sahip oldukları bilinmektedir.
Scrum Nerelerde Uygulanır?
Ekip çalışmasının ve işbirliğinin yazılım geliştiricilerin kaliteli ürünler yaratmasında etkili olduğu bilinmektedir. Scrum çerçevesinin çalışmasında da etkilidir. Bu tarz başarılı sonuçların alınabilmesi için de akılda kalıcı bazı uygulamalara örnek verilmesi mümkündür. Bunlar şu şekilde sıralanmaktadır.
- Çerçevenin etkin bir şekilde kullanılabilmesi için Scrum uzmanından destek alınması faydalı olacaktır.
- Ürünün her gün test edilmesi ve ürün sahibi geri bildirimlerinin uygulanması gerekmektedir.
- Bu çerçevenin başlangıç aşamasından sonuna kadar sürece entegre edilmesi faydalı olacaktır. Bu noktada her aşamada rehberlik edecek başarılı sonuçlar sağlayabilmektedir.
- Karışıklığın, iletişim problemlerinin önlenmesi amacıyla da Scrum ekibi oluşturma sürecinde dikkatli olunmalıdır.
- Scrum uygulamalarında ekip içerisindeki her bir üyenin hedefi bilmesi, çalışmanın amacına hâkim olması gerekmektedir.
- Sprintler içerisinde küçük bir mola vermek, ekip üyelerinin daha sağlıklı, verimli çalışmasına yardımcı olacaktır.
- Ekiplerinin her birinde mikro yönetimin olup olmadığının teyit edilmesi önemlidir.
- İletişim sorunlarının olmamasını sağlamak amacıyla toplantıların, geri bildirimlerin yüz yüze olmasını sağlayın.
Scrum Avantajları Nelerdir?
Scrum farklı çevik geliştirme metodolojilerine kıyasla daha iyi bir performansa sahiptir. Günümüzde yazılım endüstrisi içerisinde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Avantajlarından söz etmek gerekirse de değişime uyumludur. Ek olarak özellikleri, tüketici ihtiyaçlarının yenilenmesi, Pazar değişikliklerinin bir getirisi olan değişikliklere göre uyarlanmaktadır. Bu sayede projelerde gerekli olan gereksinimlerin daha yalın bir şekilde uyum sağlaması söz konusudur. İçerisinde haftalık teslimatlar, geri bildirim ve değişiklik uygulamalarına da yer verilmektedir. Böylece ürün pazarının ihtiyaçlarının karşılanması sırasında süreç daha verimli şekilde devam ettirilebilmektedir.
Ürünün temel işlevi, geliştirme projesinin tamamlanmasının öncesinde müşteri tarafınca kullanılabilmektedir. Scrum yaklaşımı da geri bildirim içermektedir. Bu sayede rekabet pazarı içerisinde istenilen başarıya ulaşması ve devamlılığın sağlanması kolaylaşmaktadır. Scrum süreci içerisinde oluşan her etkileşimin ardından ürün kullanılabilir bir versiyona ulaşmaktadır. Ek olarak ürün kalitesinin arttırılması amacıyla kullanıcı geri bildirimi ve iyileştirme çalışmaları devreye girmektedir.
Scrum, müşteri gereksinimlerine uyumludur. Teslim edilecek çalışmalar için kullanılabilirliğin zamanında tahmin edilmesi mümkündür. Scrum süreci içerisinde temel işlevselliğin geliştirilmesi de söz konusudur. Ekip yeteneklerinin ortaya çıkması, sprint sürelerinin belirlenmesi gibi noktalarda etkisi vardır. Ürünün son sürümüyle ilgili var olabilecek risklerin önlenmesini sağlamaktadır. Ayrıca yazılım geliştirme projesinde hızın artmasını sağlarken bütçeye uygun seçeneklerin ortaya çıkmasında etkisi vardır. Birden çok yazılım sektöründe etkin bir şekilde kullanılmaya devam edilmektedir.