SEO yani arama motoru optimizasyonuyla ilgili pek çok çalışma yürütülmektedir. Bu çalışmalar içerisinde önemli olan noktalardan birisi ise SEO terimleri hakkında bilgi sahibi olmaktır. SEO terimlerini bilmek, çalışmaların daha kolay bir şekilde devam etmesi ve özellikle doğru stratejilerin kullanılması açısından önem arz etmektedir.
Arama motorları içerisinde belirli anahtar kelimelerde sitenin sıralamasını iyileştirmek için kullanılan SEO, içerisinde pek çok unsura yer vermektedir. Bu unsurlar da SEO terimleri olarak geçmektedir. Kişinin çalışmalarının daha başarılı olmasında, sitenin ziyaretçi oranının ve kalite düzeyinin artmasında da etkisi vardır. Öne çıkan SEO terimleri içinse pek çok örneğe yer verdik. Dilerseniz yazımızı okumaya devam ederek detayları öğrenebilirsiniz.
1. Arama Motoru
Bir kelimeyi veyahut kelime öbeğini internet tarayıcısında arattığınız zaman kullanılmış olduğunuz yazılım uygulaması, arama motorudur. Günümüzde en çok kullanılan, popüler arama motoru ise Google.com olarak bilinmektedir. Arama motorları algoritmalarıyla birlikte, arama sonuçlarında hangi sırada hangi sitenin görüneceği belirlenmektedir. Kullanılan algoritmalar ise tam olarak paylaşılmamaktadır. Bu yüzden de SEO çalışmalarındaki başarı oranı, algoritmaların tahmin edilmesine dayalı bir şekilde başarı getirmektedir.
2. Organik Arama
Organik arama, SEO terimleri içerisinde öne çıkan seçeneklerden birisidir. Ücretli reklamların dışında kalan arama sorgusu için gösterilmekte olan sonuçlar anlamına gelmektedir. Doğal olan arama sonuçlarına denmektedir. Web sitelerin organik arama sonucunda nasıl sıralanacağında etki sahibidir. Elbette bu alanda alan adı otoritesi, kullanıcının konumu ve backlink gibi etkili birçok faktörün de bulunduğu bilinmektedir. Bir site kapsamında ortaya çıkan arama amacına dikkat edilip organik trafik alınmaktadır. Bu noktada başarı elde ediliyor olması, potansiyel müşteri ve gelir oluşturma olasılığının artmasını sağlamaktadır. Hedef kitleye ulaşma ve uzun vadeli trafik kaynağı elde etmenizde de etkidir.
3. SERP
Search Engine Results Pages (SERP), arama motoru sonuçları anlamını taşımaktadır. Google ya da diğer arama motorlarında anahtar kelime arattığınız zaman karşınıza çıkan sayfa olarak bilinmektedir.
4. Başlık Etiketi
En çok bağlantılı olan sonuçların listelenmesini hedefleyen arama motorlarında, bir sayfanın neyle ilgili olduğunu anlamak için öne çıkan kriterlerden birisidir. SEO terimleri içerisinde pek çok kez duyulan başlık etiketi, WordPress kullanımında da sıkça öne çıkmaktadır. Hazırlanan her yeni gönderide başlık etiketi karşınıza çıkmaktadır.
5. Örümcek (Bot)
Örümcek yani bot, arama motorlarının sitelerine dizine ekleyebilme, sıralama amacıyla kullanılan özel bir yazılımdır. Bu botlar, web sayfaları kodlarının satır satır okunması ve sayfaların taranması gibi talimatlara uygun olarak kullanılmaktadır.
6. IMG Alt Etiketi
IMG etiketi, SEO terimleri içerisinde yer almaktadır. Görsellerin arama motoru sonuç sayfalarında sıralanmasında etkin bir rol oynamaktadır. Alt etiket, Google resimlerinde neler bulunduğunu anlamak için kullanılan en etkili yöntemdir. Günümüzde daha iyi bir yol olmadığını söylemek de mümkündür.
7. Meta Açıklaması
Bir anahtar kelime ile arama motorunda arama yaptığınız zaman, karşınıza sitelerin başlığı ve açıklaması çıkmaktadır. Başlığın altında kalan kısa açıklama ise meta açıklamasıdır. Meta Description olarak tanınan bu kavram, sayfanın arama motorunda karşınıza çıkan kısa bir özeti olarak tanınmaktadır.
8. Bağlantı Metni
Anchor text yani bağlantı metni, bir web adresinin eklemiş olduğu sözcük ya da söz öbeği olarak geçmektedir. Bağlantı metinleri bağlantı verilen sayfayla alakalı olduğu müddetçe SEO için değerli bir konumda tutulmaktadır.
9. Kanonik Etiketi
Canonical Tag, Kanonik Etiketi, arama motorlarında yenilenmiş olan içerik sayfalarıyla ilgili bilgilendirmelerin yapılmasını mümkün hale getirmektedir. Etiket, HTML yapısında HEAD bölümünde yer almaktadır. Buradaki temel fikir ise arama motoru bu etiketi gördüğü zaman yalnızca o sıralamaz, aynı zamanda tüm sıralamaları standart sayfa içerisine aktarmaktadır. Bundan ötürü genel olarak 301 yönlendirmesiyle benzerlik gösterdiği bilinmektedir.
10. Backlink
SEO terimleri arasında yer alan backlink pek çok kişinin duyduğu ancak ne olduğunu tam olarak bilmediği kavramdır. Diğer siteler tarafından sitenize verilmekte olan bağlantı olarak tanımlanması da doğru olacaktır. İlgili metin ve otoriter olarak tanımlanan sitelerinden verilen geri bağlantılar olarak geçmektedir. Arama motoru sıralamanızın iyileşmesinde etki sahibidir.
11. 301 Yönlendirmesi
301 yönlendirmesi, kalıcı yeniden yönlendirme metodu olarak geçmektedir. Arama motorlarında erişilmeye çalışan sayfanın adresinin kalıcı şekilde değiştiğini göstermek amacıyla kullanılmaktadır. Sayfanın sahip olduğu sıralamanın yeni alınan adrese aktarılması gerektiğini göstermektedir. Tanım olarak yeniden yönlendirme şeklinde de kullanılmaktadır. 301 yönlendirmesi ile sayfanın otomatik bir şekilde, belirli bir süre farklı bir sayfaya yönlendirilmesi anlamını taşımaktadır.
12. Do-Follow
Do-Follw bağlantı, arama motorunun botlarının bağlantıları takip etmesine izin veren, SEO değeri yüksek bağlantılar olarak geçmektedir. Arama motorlarına bildirim yapılmadığı sürece, sayfa tarayıcıları, siteniz içerisindeki her şeyi taramaktadır. Do-Follow bağlantıları arama motorunuzun sitenizi taramasına izin verdiğiniz bağlantı şeklinde tanımlanmaktadır. Oluşturulmuş olan her bağlantı da aslında varsayılan bir Dofollow bağlantı olarak geçmektedir. Güvenilir olan web sitelerinden pek çok sayıda do-follow bağlantısı alınmaktadır. Bu da pek çok kişinin sizin sitenize atıfta bulunduğu anlamını taşımaktadır. Arama motorları içerisinde de önemli bir sıralama faktörü olarak değerlendirilmektedir.
13. Deep Linking
SEO çalışmalarında başarı elde edilen ya da başarı elde edilemeyen noktalardan birisi derin bağlantı yani deep linking olarak bilinmektedir. Bir sitenin ana sayfası yerine o sitenin belirli bir sayfasına işaret eden bağlantıdır. Derin bağlantı içerisinde amaç ise ziyaretçilerin ilgilendiği konularla ilişkili bir bağlantı vermiş olmaktır. İlgili bir bağlantı metni verildiği zaman deep linking bu sayfaların arama motoru sıralamasını da iyileştirmektedir.
14. Domain ve Hosting
Bir web site açmak istediğiniz zaman karşılaşacağınız ilk SEO terimleri içerisinde domain ve hosting yer almaktadır. Çünkü sitenizi açarken bir tane domain yani alan adı, bir tane de hosting paketi almanız gerekmektedir. Alan adı, sitenizin arama motorları içerisindeki adresi olarak geçmektedir. Hosting ise barındırma anlamı taşımaktadır. Sitenizin içerikleri ve benzeri verileri bu alanda saklanmaktadır. Hosting paketi seçerek sitenizin bir sunucu üzerindeki alanını kiralamış sayılırsınız. Güvenilir, kaliteli ve bütçenize uyumlu seçimler yapmak adına da hostingdunyam.com.tr ayrıcalıklarından faydalanabilirsiniz.
15. Sayfa Dışı-Sayfa İçi SEO
Sayfa dışı SEO arama motorlarında sıralamaların iyileşmesi için sayfanın dışında yapılan her şeyi kapsamaktadır. Off-page SEO olarak da karşılaşabilirsiniz.
On-Page SEO yani sayfa içi SEO ise sayfanızın başlık etiketlerini ayarlama, açıklamayı iyileştirme, HTML yapısını iyileştirme, sitenin daha hızlı yüklenmesini sağlama gibi detayları kapsamaktadır. Bunlara anahtar kelime kullanımı, anahtar kelime yoğunluğu, bağlantı yapısı gibi uygulamalar da örnek gösterilebilmektedir.
16. Yerel Seo
Local SEO yani yerel SEO, işletmelere ait olan sitelerin yerel aramalarda görülme oranını arttıran SEO uygulamalarıdır. Küçük işletmelerin, organik arama sonuçlarında rakiplerinin içerisinde öne çıkmasını sağlamaktadır. Bu noktada da özellikle Google My Business profilinde daha disiplinli ve özenli bir görünüm elde edilmesi faydalı olmaktadır.
17. Domain Otoritesi
Alan adı (domain) otoritesi, web sitenin arama motoru sonuçlarında ne kadar başarılı olduğunu ölçmektedir. Bir çeşit sıralama faktörü olarak gösterilmektedir. Yazılım şirketlerinin Google otoritesinin hesaplanması amacıyla kullanılan ölçüm araçları ile inceleme yapılması mümkündür. Domain otoritesi yüksek olan sitelerin, içeriğinin daha hızlı ve kolay bir şekilde sıralanmaları da bilinmesi gereken bir noktadır.
18. Anahtar Kelime
Keyword kelimesi Türkçeye anahtar kelime olarak çevrilmiştir. Pek çok kişinin bildiği anahtar kelime kavramı, arama motorlarında istenilen sıralama hedefi için önemli bir kriterdir. SEO değerine sahip olan kelime ya da kelime öbeği şeklinde karşınıza çıkmaktadır. Örneklendirmek gerekirse de sağlıkla ilgili hazırlanan bir içerikte anahtar kelime “hastalık” olabilmektedir. Arama sorgusu sırasında anahtar kelime sıklıkla kullanılmaktadır. Bundan ötürü SEO uzmanları, pazarlama ve içerik uzmanları tarafınca ön planda tutulmaktadır. Sizler de kendi hedef kitlenizle bağlantılı bir anahtar kelime seçimi yaparak sitenize daha çok trafik alabilirsiniz.
19. Yenilenen İçerik
SEO terimleri içerisinde yenilenen içerik de bulunmaktadır. Yenilenen içerik Google, defalarca aynı içeriğin kullanılmasından hoşlanmaz. Bu yüzden aynı içerikleri kullanan siteleri cezalandırmaktadır. Sizin de web sitenizde aynı ya da benzer içerikleri kullanmamanız gerekir. Çünkü kullanırsanız SEO için olumsuz bir adım atmış olursunuz.
20. Anahtar Kelime Yoğunluğu
Anahtar kelime yoğunluğu, bir kelimenin, metin içerisinde ne sıklıkla kullanıldığını ifade eder. Bir metrik olarak tanımlanmasının yanında SEO açısından oldukça önemlidir. Konunun kapsamlı bir şekilde ele alındığını gösteren bir kaynaktır. Bundan ötürü anahtar kelime yoğunluğu iyi olan bir içeriğin sıralamasının da iyi olması beklenmektedir. Anahtar kelime yoğunluğunun hesaplanmasında da kelimenin metinde kaç kez geçtiği belirlenmeli ve metin içerisindeki toplam kelime sayısına bölünmesi gerekir. Son olarak da aldığınız sonucu 100 ile çarpıp anahtar kelime yoğunluğunu öğrenebilirsiniz.