Türkiye sınırları içerisinde sıklıkla tercih edilen şirket türlerinden birisi limited şirket olarak geçmektedir. Türk Ticaret Kanununda yer alan maddeye göre, “Limited şirket, bir ya da daha fazla gerçek/tüzel kişi tarafından ticaret unvanı çatısı altında kurulan şirket tipidir.” şeklinde tanımlanmaktadır. Genel olarak da orta ölçekli işletmeler açısından tavsiye edilmektedir.
Limited şirketlerin öne çıkan özellikleri içerisinde öz sermayenin şeffaflığı öne çıkmaktadır. Asgari açıdan 10.000 Türk lirası olan bir sermaye ile en fazla 50 ortak olacak şekilde kurulması da mümkündür. Bunun yanında ortakların her birinin sorumluluğu taahhüt ettiği sermaye ile sınırlandığı bilinmektedir. Limited şirketler içerisinde sermaye de bölünebilirken hisselerin paya bölünmesi mümkün değildir.
Kısaltması LTD.ŞTİ olarak geçen limited şirket, %23 oranında sabit bir veri dilimi ile vergilendirilmektedir. Kurumlar verisine tabi bir şirket türü olarak yorumlanmaktadır. Bunun yanında var olan her meslek dalının limited şirket adı altında çalışmalarını devam ettirmesi mümkündür. Genel olarak incelendiği zaman ise banka ve sigortacılık alanında yoğun olarak tavsiye edilmemektedir. Bu şirketlerin halka açılması gibi bir durum da söz konusu değildir.
Bu tarz şirketler için bir avukat zorunlu tutulmamaktadır. Ancak yöneticilerin ve genel kurulun olması zorunludur. Şirket, genel kurul kararı ile müdürü göreve getirmektedir. Şirketin tüm temsil yetkisi, idaresi ise müdür sorumluluğu altında tutulmaktadır. Atanacak olan şirket yöneticisi ise ortaklar harici biri olarak belirlenebilmektedir.
Nasıl Kurulur?
Limited şirket kurma aşamalarında bazı adımlar atılmaktadır. Bunları özetli şekilde aktarmak gerekirse de;
- Şirketin kuruluşu sırasında talep edilen belgelerin toplanması istenir.
- Şirket için ana sözleşme hazırlanmalıdır.
- Veri ve banka ile ilgili olan süreçler tamamlanmalıdır.
- Ticaret siciline kayıt oluşturulmalıdır.
- Beyanname ve muhasebeci anlaşmaları ile vekâlet aşaması tamamlanmalıdır.
- Vergi dairesine bildirimde bulunulmalıdır.
- Oda ve belediye ile ilgili olan işlemler yapılmalıdır.
Türk Ticaret Kanunu içerisinde yapılmakta olan son güncellemeler öncesinde, şirketin sözleşmesi ticaret sicil müdür ve müdür yardımcısı huzurunda yapılmaktaydı. Ancak bu karar fiilen uygulanamadığından artık limited şirket kuruluşu için notere gitmek zorunlu tutulmuştur. Son kararda ise noter onayı artık zorunlu değil. Şirkette imza yetkisi olan imza beyanlarında Ticaret Sicil Müdürlüğüne yazılı beyan verilmelidir.
Diğer yandan artık tek bir merkez üzerinden kurulum söz konusu değildir. Limited şirket kuruluşu için ise yeni güncellemeler bulunuyor. Şirketin kuruluşu için banka hesabı açmak, sermayenin dörtte birini bloke etmek artık zorunlu değil. Bunun yerine şirket kurulumu sonrasında taahhüt edilmekte olan sermaye miktarı iki yıl içerisinde şirket hesabına yatırmak gerekmektedir.
Özellikleri Nedir?
Limited şirketlerin bazı temel özellikleri bulunmaktadır. Bu özellikleri sıralayacak olursak;
- Şirketin en az iki ortağı olması gerekmektedir. Ortaklar şirket yönetiminde ve karar alınması sırasında katkı sağlanmaktadır.
- Limited şirket sahipleri, şirketin borçlarından ötürü kişisel varlıklarını riske atmamış olurlar. Şirketin borçları şirket varlıklarıyla sınırlı tutulmaktadır. Bu da şirket sahiplerinin kişisel varlıklarını koruma altına almaktadır.
- Limited şirketin net bir sermaye gereksinimi bulunmamaktadır. Ancak en az 10.000 Türk Lirası sermaye kurması gerekmektedir.
- Limited şirket karı, şirket ortakları arasında dağıtılmaktadır. Kar dağıtımı, ortaklığın yapısına, ana sözleşme hükümlerine göre hesaplanmaktadır.
- Şirketin kuruluş aşamasında Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı içerisinde işletme açma ve faaliyet belgesi alınması gerekmektedir.
- Limited şirketlerin isimleri, unvanları kanunlara uyumlu olmalıdır. Ticaret unvanı içerisinde ise Limited Şirket ya da kısaltması olan “LTD ŞTİ” yer almalıdır.
Limited Şirket Kurarken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?
Limited şirket kurulumu sırasında dikkat edilmesi gereken bazı detayların olduğu bilinmektedir. Bunlardan kapsamlı bir şekilde söz etmek gerekirse de öncelikli olarak iş planı hazırlanması beklenir. İş planı hazırlama süreçleri içerisinde işletmelerin faaliyet gösterme süreçlerindeki beklentilerini, hedeflerinizin neler olduğunu ve mali projeksiyonların nasıl olacağını kararlaştırmanız gerekmektedir. Ek olarak tüm bu süreç içerisinde pazar araştırmalarının yapılacak şekilde sektör içerisindeki hareketliliğin ve rakiplerin güncel durumlarının belirlenmesi önem arz etmektedir.
Limited şirket kurulum süreçleri içerisinde önemli olan noktalardan bir diğeri ise ortakların seçilme aşaması olarak değerlendirilmektedir. Ortakların kurulum süreçlerinde üstlendikleri rollerin, sorumluluklarının ne olduğunun ve sermaye katkılarının hazırlanması gerekmektedir. Hazırlık aşamalarında ise sermaye katkıları ve kar paylaşımlarını belirlemek bir hayli önemlidir.
Şirket unvanının seçilmesinin ardından ticaret sicil kayıtlarının yapılması beklenir. İş unvanının seçilme aşaması içerisinde de Ticaret Kanunu ve Ticaret Sicil Yönetmeliği temel alınmalıdır. Şirketin vergi mükellefi olarak kayıtlarının da tamamlanması gerekmektedir. Bu da işletmenizin gerekli vergi sorumluluklarını yerine getirebilmesi açısından önemli bir adım olarak yorumlanmaktadır. Şirket kuruluşlarının ve işletiminin hukuki süreçlerinde bazı karmaşıklıkların olması olağandır. Bu aşamada bir hukuk danışmanından destek alıyor olmak, sizin faydanıza olacaktır. Aynı zamanda bir muhasebeci desteğinden de yararlanabilirsiniz. Şirketinizin finansal kayıtlarının eksiksiz ve düzenli bir şekilde tutulması aşamasında da sorumluluklarınızı yerine getirmeyi unutmamalısınız.
Limited Şirket Kurulumunda Gerekli Olan Belgeler Nelerdir?
Limited şirket kurulum aşaması, şahıs şirketi kurulumu ile kıyaslandığı zaman daha uzun bir zaman almaktadır. Olabilecek karışıklıkların en aza indirilmesi noktasında ise gerekli olan bazı evrakların bulunduğu bilinmektedir. Belgeleri sıralayacak olursak da;
- Ortakların her biri için ayrı ayrı olacak şekilde kimlik fotokopisi, vesikalık fotoğraf ve iki tane ikametgâh belgesi gereklidir.
- Şirketinizin kurulacağı işyerinin kira sözleşmesi eklenmelidir. Eğer home ofis şeklinde çalışacaksanız o zaman evinize ait olan kira sözleşmesi ya da tapu fotokopisi eklenmelidir.
- Ortakların paylarını ve sermaye oranlarını gösteren bir evrak sunulmalıdır.
- Şirket unvanını gösteren kuruluş bildirim formu ve şirketin ana sözleşmesi eklenmelidir.
- Oda kaydı beyannameleri alınmalıdır.
- Şirketin temsilcisinin kim olduğunu gösteren bir belge eklemesi yapılmalıdır.
Yazımız içerisinde bahsettiğimiz belgelerin toplanmasının ardından şirket ana sözleşmesini mali müşavirden destek alarak hazırlamanız mümkündür. Bunun ardından Ticaret Odası kaydı yaptırmak istediğiniz zaman sicil randevusu da alabilirsiniz. Bu aşamanın ardından da sıra vergi kaydına gelmektedir. Ortalama olacak şekilde iki ila beş gün arasında sürmekte olan bu işlemleri kendiniz yapabilirsiniz. Ayrıca kendiniz yapabileceğiniz gibi dilerseniz vekâletname ile mali müşavirinize de yaptırabilirsiniz.
Limited Şirket Kurulumunun Maliyeti Nedir?
Limited şirket kurma maliyeti, şirketinizdeki müdür sayısına, ortaklara ve kiranıza göre değişebilmektedir. Aynı zamanda hangi şirkette olduğunuza, sektörünüzün ne olduğuna bağlı olarak da değişikliklerin yaşanması mümkündür. Ortalama olarak bir tutar belirlenmesi için ise çeşitli kalemlerin özetlenmesi daha doğru olacaktır. Bunlar da genel olarak şu şekildedir;
- Sermaye,
- Ticari sicil harcı,
- İşyeri kirası,
- Noter maliyetleri (Müdür imza beyannamesi, ortaklar için nüfus cüzdanı örneği, kuruluş vekâleti, ana sözleşme onayı, şirket kuruluşu sonrası mali müşavir vekâleti, ticaret defter onayı),
- Ticaret odası sicil kaydı, faaliyet belgesi,
- Şirket kuruluş ücreti,
- Matbaa için fatura ve irsaliye, iki adet olacak şekilde şirket kaşesi.
Tüm bu kalemleri dikkate alacak hesaplama yapmanız halinde kuruluş süreçlerinde beklemediğiniz durumlarla karşılaşmazsınız. Kuruluş işlemlerinin tamamlanmasının ardından maliyetleri merak ediyor da olabilirsiniz. O zaman da limited şirketlerinin aylık giderleri üzerinden hesaplamalar yapmanız gerekmektedir. Bunlar içerisinde de gelir vergisi ödemesi, KDV beyannamesi ödemeleri, 4B SGK prim ödemeleri, muhasebe ücretleri, işletme giderleri ve diğerleri bulunmaktadır.