KPI, bir işletmenin başarı oranında büyük farklılıklar ortaya çıkarmaktadır. Öne çıkan konulardan biriyse KPI kullanımın yaygın olmasına karşın, kullanıcı konumunda olan işletmelerin sayısının olması gerekenden daha az olmasıdır. Peki sizler, KPI nedir sorusunun cevabını biliyor musunuz? Bilmiyorsanız, yazımızın devamını okuyup detaylara hakim olabilirsiniz.
KPI yani kilit performans göstergesi, şirketlerin, projelerin veyahut bireylerin hedeflerine ulaşıp ulaşmadığını göstermektedir. Hatta bu değerlerin ölçülebilir durumda olup olmadığını da göstermektedir. Key performance Indicator KPI değeri, temel performans göstergesi olarak görülmektedir. İşlerin başarı durumu, kapasitenizi ne kadar iyi anladığınızla bağdaşmaktadır. Bu konuya açıklık getirmek gerekirse güçlü ve zayıf olan yönlerinize hakim olursanız, operasyonların planlanması, sorunların ele alınması ve iş yerlerindeki verimliliğin sağlanması konusunda da iyi sonuçlar elde edersiniz. Bundan kaynaklı olarak şirket operasyonlarınızı iyileştirmek istediğinizde verileri nasıl toplayacağınızı bilmeniz, nasıl anlaşılacağı konusunda destek almanız gerekmektedir. KPI desteği de bu aşamada öne çıkan seçeneklerden birisidir.
Dijital çağda yaygın bir rekabet ortamının olduğu bilinmektedir. Bu durum da verilerin anlaşılmasından geçmektedir. KPI örnekleri olarak da Pazar payı, tıklanma oranları, net kar gibi seçenekler karşınıza çıkacaktır. Bu örneklerin pazarlama sahasında ve çevre odaklı projelerde kullanılabilmesi de mümkündür.
KPI Neden Önemlidir?
2018 yılında yapılan bir araştırmada 20 farklı sektörde ve 107 ülkede KPI varlığının önemli bir etkisinin olduğu anlaşılmıştır. 4.700’den fazla şirketin kar etme sürecinde avantajlı konumda olmayı sağladığı görülmektedir. KPI projelerin ilerlemesini sağlarken kontrolü elinize almanızı sağlar. Süreçlerin daha verimli olmasını ve verimsizliklerin belirlenmesini kolaylaştırır. Bu aşamada KPI varlığının önemini anlamak için avantajlara göz atmak da gerekmektedir.
- Kilit performans göstergeleri, şirket içerisindeki ilerlemelerinizi, operasyonlarınızı güçlendirir. Süreç içerisinde her açıdan ayrıntılı olarak bilgi almanızı sağlar.
- KPI sayesinde hem çıktıları hem de süreçleri daha verimli hale getirebilirsiniz. Yapabileceğiniz eylemlerin verimli olup olmayacağınızı ölçeklendirmenize yardımcı olmaktadır.
- İşlerinizi daha iyi bir konuma taşımak istediğiniz zaman hangi değişiklikleri yapmanız gerektiğini sağlar. Bu konuda daha bilinçli bir şekilde hareket edebilirsiniz.
- Teknoloji çağında, değişken piyasaya ayak uydurmanızı sağlar.
- Hedeflerinizi çok daha doğru şekilde ölçmenize yardımcı olur.
- İşletmenizdeki personellerin daha fazla eğitime ihtiyacı olup olmadığını KPI ile ölçebilirsiniz. Motivasyon amaçlı olarak çalışanlarınızı ödüllendirmenizi mümkün hale getirir.
- KPI ile beraber öncelikleriniz ve hedefleriniz değişse bile çalışanlarınız operasyonlara karşı daha tutarlı duruma geçer.
- Doğru kilit performans göstergeleri sayesinde operasyonel iyileşme sürecine girersiniz. Kararlarınızı analitik temeller üzerinden alabilirsiniz. Dikkatinizi daha önemli konulara odaklama şansına sahip olursunuz.
Kilit Performans Göstergeleri Nasıl Belirlenir?
Pek çok kişi KPI desteği almak istediğinde kalıplaşmış seçenekleri tercih ederler. Basmakalıp olacak şekilde seçilen KPI seçenekleri de olumlu değişikliklerin yaşanmasını engeller. Bundan ötürü kilit performans göstergeleri seçilirken dikkat edilmesi gereken bazı detaylar olduğu unutulmamalıdır. Bunlardan söz etmek gerekirse de;
- Sizin için etkili olacak kilit performans göstergeleri stratejik hedeflerle yakından ilişkili olmaktadır. Bu sayede kritik durumda olan sorunların cevaplanmasını sağlarlar. Sizler işletmenizin on yıl içerisinde nerede olmasını istiyorsanız, buna göre hareket etmelisiniz. Çalışmalarınızı uzun vadeli olan hedefler üzerinden devam ettirmek istiyor da olabilirsiniz. O zaman hangi önlemleri almanız gerektiğini de belirlemelisiniz. Bu sayede stratejik hedeflerle cevaplanması gereken soruları da belirlemiş olursunuz. Bu sorularla beraber KPI seçimini çok daha bilinçli bir biçimde yapmış olursunuz.
- Kilit performans göstergelerini formüle etmek istediğiniz zaman kurumsal hedeflerinizin ne olduğunu bilmelisiniz. Bunları nasıl gerçekleştirmeniz gerektiğini daha mantıklı bir şekilde planlamalısınız. Bu sayede kilit performans göstergelerinin her biri, işletmenizin stratejik hedefleriyle uyum içerisinde olacaktır. Örneklendirmek gerekirse işletmenizi büyütmek istiyorsanız, pazarlama stratejilerinizi güçlendirmeye odaklanmalısınız. Bundan ötürü kampanyalarınızın başarısını ölçmek amacıyla müşteri edinme oranına odaklı bir KPI seçimi yapabilirsiniz.
- Sizin için önemli olacak kilit performans göstergelerini araştırmalısınız. Araştırmalarınız sonucunda karşınıza çıkan seçeneklerden hangilerinin işletmenizin hangi kısmında kullanmak istediğinizde göre seçim yapabilirsiniz.
- İyi şekilde tasarlanan KPI seçenekleri, mevcutta bulunan performans seviyelerini arttırır. İşletmenizin olması gereken konumda olup olmadığını daha net şekilde göstermektedir.
- KPI seçeneklerinin ulaşılabilirliğinden emin olmak gerekmektedir.
KPI Türleri Nelerdir?
Sizler hangi tür kilit performans göstergeleri seçtiğiniz konusunda yardım almak isteyebilirsiniz. Bu aşamada bizler, işletmeler konusunda en yaygın şekilde kullanılan seçenekleri sıralayabiliriz. Örnekle;
- KPI türleri içerisinde girdiler yer almaktadır. Çıktı üretimi yapılan süreçlerde, tüketilen kaynakların kalitesi, türü ve miktarı ölçülmektedir.
- Faaliyet önlemleri sayesinde teslimat hızı gibi belirli çıktılar üretilmektedir. Kullanılan süreçlerin verimli olup olmadığı, kalite durumu ve tutarlılıkla ilgili göstergelere odaklanılmaktadır.
- KPI türleri içerisinde yer alan çıktılar, ne kadar iş yapılmış olduğunu, ne üretildiğini gösterirler. Sonuç ölçümleri olarak bilinen KPI türleri, belirli faaliyetlerin sonuçlarını yansıtmaktadır. Örneklendirmek gerekirse kampanyaya göre müşteri edinme oranları da bir sonuçtur.
- Proje önlemleri, projelerde çıktıların durumlarının ne olduğu ve ilerlemelerin nasıl olduğu konusundaki sorulara cevap vermektedir.
Kilit Performans Göstergeleri Örnekleri Nelerdir?
KPI seçenekleri belirlenirken nereden başlamanız gerektiğini bilmelisiniz. Bu konuda karşınıza çıkan örnekler arasında çalışanlar için KPI örnekleri bulunmaktadır. Çalışanların memnuniyet indeksleri, verimlilikleri, yıpranma oranları karşınıza çıkabilmektedir. Memnuniyet endeksi, çalışanların şirket süreçlerinde ne derece mutlu olduğunu net şekilde görmenizi sağlar. Verimlilik oranları da çalışanlar için en çok kullanılan kilit performans göstergeleri arasında yer almaktadır. Çalışanların verimliliğinin belirlenmesini sağlamaktadır. Yıpranma oranı ise şirketiniz içerisinde belirli bir dönem aralığında şirketten ayrılanların çalışan sayısına oranını göstermektedir.
KPI örnekleri içerisinde müşteri desteği için seçilenler de yer almaktadır. Bunlardan birisi çözüm hızıdır. Bu KPI, üretkenliği, verimliliği izlemenizi sağlar. Ortalama ilk tepki süresi, müşteri temsilcinizin müşterilerin isteklerine yanıt verme süresini yansıtmaktadır. Buna benzer pek çok örneklendirme yapılması da mümkündür.
KIP Nasıl Ölçülmektedir?
Kilitli performans göstergelerinin farklı türlerini bilmek, örneklerini incelemek verilere odaklı olan süreçlerin teşvik edilmesinin ilk aşamasıdır. Operasyonlarınızın hangi pencereden izleneceğini belirlemek istediğiniz zaman bu adımların ölçülmesi için bazı adımları gözden geçirebilirsiniz. İncelediğiniz adımların size en uygun olanını seçerek çalışmalarınızda başarıya odaklanabilirsiniz.
Karşınıza çıkacak birinci örnek sayımlardır. Kilit performans göstergeleri içerisinde sonuçları incelemenin en temel yöntemi sayımlar olarak bilinir. Tam sayılarla ölçülen faktörlerin en basit şekilde izlenmesine yardımcı olmaktadır. Bunun yanında bir olayın sıklığının belirlenmesi ve eğilimlerin ölçülmesi için iyi bir seçenek değildir. Genellikle iş yerlerindeki veri ihlallerinin sayılması amacıyla kullanılmaktadır.
İkinci seçenek toplamlardır. Toplamlar, sayımlardan farklıdır. Sürekli olarak değişken konumundadır. Şirketlerin toplam yıllık geliri bu yönteme verilecek en iyi örneklerden birisidir. Üçüncüsü oranlardır. Şirketlerin sonuçlarında ortaya çıkan farklılıkları tespit etmenizi sağlar. Böylece yatırım giderlerinizi kontrol edebilirsiniz. Örnek verecek olursak mağaza içerisindeki satın alımlarla online satın alımları oranlar üzerinden karşılaştırmanız mümkündür. KIP ölçme seçeneklerinden dördüncüsü ortalamalardır. Verileriniz içerisinde büyük resmi net şekilde görmenizi sağlamaktadır. Oluşum sıklığının kontrol edilmesi, karla ilgili hedeflerin belirlenmesinde rol oynar. Yani tedarik zamanı, tedarik zinciri süreçlerinde KIP kullanılabilirsiniz. Bu sayede bir ürünün üretimi için harcanan zamanı belirlemiş olursunuz.