Arama motorlarında öne çıkmak, sitelerin rekabeti açısından oldukça önemli bir yere sahip. Çünkü siteleri arama motoruna eklemek kolay görülse de etkin bir şekilde kullanımı için bilinçli hareket etmek gerekmektedir. Özellikle pek çok firma gibi personel istihdam etmek ya da danışmanlık hizmeti almanız gerekli olan durumlardan biri olabilmektedir. SEO uyumlu içerikler, alan adının yazımı gibi birçok konu hemen herkesin gündeminde. Böyle bir durum var olsa da dikkat edilmesi gereken pek çok kriterin olduğu unutulmamalıdır. Bunlardan birisi de elbette ki hreflang olarak geçmektedir. Pek çok kişi de Hreaflang nedir, nasıl kullanılır şeklinde sorular sormaya devam etmektedir.
Arama motorları, sitenizin hedef kitlenizle buluşması açısından oldukça önemli bir araç olarak görülür. Bu araçların etkin bir şekilde kullanılabilmesi açısından da çeşitli özellikler geliştirilmektedir. Hreflang etiketi de bunlar arasında yer alan seçeneklerden birisidir. Hatta çok daha bilinmeyen özellikler arasında yer aldığını söylemek mümkündür. Özellikle uluslararası alanda rakiplerinizin önüne geçmek istiyorsanız hreflang etiketini kullanmanız faydalı olacaktır.
Google ve Yandex gibi arama motorları, sayfaları kullanıcının kullandığı dile göre dönüştürmektedir. Hreflang da arama motorlarının bu özelliği için geliştirilmiş olan bir etiketleme yöntemi olarak görülmektedir. Teknik olarak incelendiği zaman HTML bağlantısı veyahut bağlantı etiketi olarak tanımlanması mümkündür. Arama motorları da bu etiket üzerinden sayfanızın dili ve ülke kodu konusunda bilgi edinmenizi sağlamaktadır. Var olan bilgilere göre kullanıcıların karşısına en doğru sayfanın çıkmasına yardımcı olmaktadır.
Google bir metnin doğrudan çeviri olup olmadığını anlayabilmektedir. Örneklendirmek gerekirse İngilizce bir metni Türkiye’ye çevirerek oluşturmuş olduğunuz metinler, SEO bünyesinde kopya içerik olarak geçmektedir. Bundan ötürü arama motorlarında kötü bir performans sonucu almış olursunuz. Sitenizin farklı dilde versiyonları var ise o zaman bu siteniz için bir risk oluşturacaktır. Hreflang kullanımı ile beraber farklı dilde olan içeriklerinizin yenilenen metinler olmadığını göstermiş olursunuz. Sitenizin performansının düşmesinde de önemli bir yere sahiptir.
Hreflang Etiketi Nasıl Kullanılır?
Hreflang etiketleri diğer etiketler kadar popüler değildir. Bundan ötürü kullanımı sırasında eksikliklerin ve hataların yapılması mümkündür. Öncelikli olarak bilgi vermek gerekirse de Hreflang etiketinde hangi bilgilerin bulunduğuna değinmek gerekir.
Siteniz içerisinde Hreflang etiketi hazırlamadan önce kullanılacak olan dillerin HTML ile uyumlu dil kodlarını bilmelisiniz. HTML, bu konuda ISO 639 standartları kullanmaktadır. ISO 639-1 ile uyumlu şekilde çalışmaktadır. Bu standartta, her dil için iki harfli bir kod verilmiştir. Bunlar üzerinden örneklendirme yapmak mümkündür.
- Türkçe=tr
- İngilizce=en
- Fransızca=fr
- Almanca=de
- Yunanca=el
- Çince=zh
Hreflang etiketi dil seçeneklerinin yanında ülke veyahut bölgenin tanımlanması da desteklenmektedir. Bu aşamada ikili harf kodları standartlaştırılırken ISO 3166-1, alfa-2 kodlaması ile de uyum içerisinde olduğu görülmektedir. Bu kısımda da bazı örnekler vermek gerekirse;
- Türkiye=tr
- İngiltere=gb
- Fransa=fx
- Almanya=de
- Yunanistan=gr
- Çin=cn
Sıraladığımız bu iki kod ile beraber Hreflang etiketi, arama motoruna, sayfanın hangi dilde olduğu ve hangi ülkenin kullanıcılarına hitap ettiğini göstermektedir. Örneklendirirsek sayfanız Almanya’da yaşayan Türkleri hedef alıyorsa dil kodu olarak “tr” gösterilmektedir. Ülke kodu olarak ise “de” kullanılması gerekmektedir. Böylece web siteniz içerisinde istediğiniz kitleye daha hızlı ve etkin bir şekilde ulaşma şansına sahip olursunuz.
Hreflang Etiketinin Teknik Kullanımı Nedir?
Hreflang etiketinin kullanımı sırasında ikinci adım olarak teknik açıdan nasıl işleneceği bilinmelidir. Bu konuda daha detaylı bilgiye sahip olmanız önemlidir. Elbette teknik açıdan incelendiği zaman hreflang etiketi üç farklı yöntemle yapılabilmektedir. Bunlardan söz etmek gerekirse de;
- HTML etiketleri ile kullanımı söz konusudur. Hatta HTML etiketleri en yaygın kullanılan yöntemlerden birisidir. Kullanımı sırasında bazı dezavantajlar da karşınıza çıkmaktadır. Bunlardan birisi etiket kullanmak istediğiniz sayfada manuel giriş yapmanız gerekir. Diğer yandan kullanımı oldukça kolaydır. Herhangi bir hatalı işlem yaptığınız zaman yalnızca hata yapılan sayfa etkilenir. Bu durumda büyük bir sorunun yaşanmasını engellemektedir.
- HTTP üst bilgisi üzerinden kullanımı mümkündür. Etiketi HTML ile ekleyemediğiniz zamanlarda, http üst bilgi olarak eklemeniz söz konusudur. PDF başta olacak şekilde farklı formatlarda hazırlanan dosyaların büyük bir çoğunluğunda HTML kod bloğu bulunmaz. Bu formalar içerisinde Hreflang bağlantısı vermek amacıyla kullanımı söz konusudur.
- XML site haritası üzerinden Hreflang etiketi eklenmesi mümkündür. Bu yöntem, uygulama sırasında HTML ile benzerlik göstermektedir. Ancak tüm linkler için etiket eklenmesi gerektiğinden biraz daha uzun ve karmaşık olması söz konusudur. Sitede yer alan tüm eklentilerde de “<url>” kullanılmalıdır.
Hangi Durumlarda Hreflang Etiketi Kullanılmalıdır?
Hreflang etiketi kullanıp kullanmamak tamamen bir tercihtir. Aynı zamanda bu etiketin kullanımı için herhangi bir sınırlama verilmez. Diğer yandan bazı durumlarda muhakkak Hreflang etiketi kullanımı önerilmektedir. Bu durumları bazı detaylar üzerinden özetlemek de mümkündür. Örnek vermek gerekirse;
- İnternet sitesi size tek bir dille gösterilmektedir. Sizler de yalnızca belirli alanların, kullanıcılar için uygun bir dile çevrilmesini istiyor olabilirsiniz. O zaman Hreflang etiketinden yardım alabilirsiniz. E-ticaret siteniz varsa ve yurtdışından satış yapıyorsanız o zaman fiyatlar ziyaretçinizin ülkesindeki para birimine uygun olarak gösterilmektedir.
- Sitenizin içerikleri için çeviri kullanıyorsanız, çevrilen sitelerden ayrılmak adına etiket kullanabilirsiniz.
- Uluslararası bir alanda çalışıyorsanız ve farklı dil seçenekleri karşınıza çıkıyorsa o zaman Hreflang kullanarak hedef kitleye doğru sayfanın ulaşmasını sağlayabilirsiniz.
- Aynı ülke içerisinde farklı dilde konuşan kişileri arıyor olabilirsiniz. Bu gibi durumlarda da yine aynı yöntemi kullanarak hedef kitlenize etkin bir şekilde ulaşım sağlayabilirsiniz.
Hreflang Etiketi Eklerken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?
Hreflang şu anda hak ettiği kadar popüler bir özellik değildir. Bundan ötürü pek çok kişi hatalı ve eksik olacak şekilde kullanmaktadır. Sizler de etiketi sitenize eklerden bazı detaylara dikkat etmeniz önemlidir. Bunlardan söz edecek olursak öncelikli olarak dil ve ülke ile ilgili olan kodları doğru yazdığınızdan emin olmalısınız. Bu noktalarda hata yapmamak adına yukarıda belirtmiş olduğumuz standartları inceleyebilirsiniz. Bağlantıları yazarken yazım sıralamasının doğru olduğundan emin olmalısınız. Bağlantı içinde öncelikli olarak dili yazmalısınız. Ülke belirtmek istiyorsanız o zaman dil kodunun ardından “-“ ile ayrım yaparak ülke kodunu seçmelisiniz. Sıralamayı ters yazarsanız o zaman bağlantınız da geçersiz kabul edilecektir.
Sayfanız için Canonical etiket kullanıyorsanız, farklı linkler aynı sayfaya düşülmesine neden oluyorsa, o zaman kullanım sırasında da dikkatli olmalısınız. Bu etiketin işaretlendiği sayfa farklıysa o zaman bu sayfada Hreflang etiketini kullanmamalısınız. Ülke kodunu tek başına kullanamazsınız. Sayfalar arasında kuracak olduğunuz köprülerin uyumlu olduğundan da emin olmalısınız. A noktasından B noktasına bağlantı verildiyse o zaman aynı şekilde B noktasından da A noktasına bağlantı verilmesi gerekmektedir.
Hreflang Etiketi Neden Önemlidir?
SEO, web sitenizin sayfasının trafiğini arttırıp performansının optimize edilmesi anlamına gelmektedir. Bu noktadaki asıl amaç, sayfanıza daha fazla ve doğru bir kitlenin ulaştırılmasıdır. Hreflang kullanımının birden fazla avantajının olduğunu söylemek de mümkündür. Bu noktada birden fazla detay verildiği de bilinmektedir. Bunlar içerisinde dil ve ülke kodu seçimleri, sayfanızın doğru bir hedef kitleyle iletişime geçmesine yardımcı olmaktadır. Ayrıca sayfanızın farklı dil versiyonlarının aynı sitede yer aldığını, yenilenen içerik bulunmasını yansıtmaktadır. Belirli alanlarda dil yapılandırılmasını ve sayfadan hızlı bir şekilde çıkışları engellemektedir.