Web sitenize trafik çekmek, marka bilinirliğini arttırmak oldukça önemlidir. Ancak web site kullanımında asıl hedef ziyaretçilerin ürün satın alması, site içerisindeki bilgilerden yararlanması şeklinde gösterilmektedir. Bu konuda doğru bir fikirle buluşmak için de hedef kitle kavramının anlaşılması gerekmektedir. Bir web sitesinin hedef kitlesi, o sitenin sektörü ile ilgilenen ziyaretçilerdir. Sizin bu ziyaretçi grubunu bulabilmeniz için de bazı adımlar atmanız gerekmektedir. Bunlar, gerçek müşterilerinizin kim olduğunu, kimin müşteriniz olmasını istediğiniz kapsamaktadır. Yani çalışmalarınız sırasında bazı değerlendirmeler yaparak ilerlemeniz gerekmektedir.
Detaylandırmak gerekirse de hedef kitle, marka ile uyumlu özelliklere ve sektörünüzün ilgi alanlarına sahip olan ziyaretçi grubudur. Firmaların web siteler üzerinden hedef kitlelerine pazarlama yapmasının da bir amacı vardır. Bu amaç, çabalara odaklanmak, satın alma olasılıklarını yükseltmektir. Çünkü bu sayede hedef kitleyi yüksek gruplara ulaştırmak amaçlanmaktadır. Web sitenizin yalnızca bir değil birden fazla hedef kitlesinin olması da mümkündür. Örnek vermek gerekirse işletmelerin organize olmalarını sağlayan bir yazılım ürünü satıyor olabilirsiniz. Böyle bir durumda hedef kitleniz çeşitlenecektir. Kurumsal olarak çalışan bireyler de işletme yöneticileri de sizin hedef kitleniz olarak tanımlanacaktır. Web sitelerinde bu hedef kitlelerin her birine ulaşmak, faaliyetlerinizin başarılı şekilde ilerlemesine yardımcı olmaktadır. Özellikle web sitenizin daha iyi bir yere sahip olmasında önemli bir rol üstlenmektedir.
Hedef Kitlenin Özellikleri Nelerdir?
Yapılan araştırmalara göre hedef kitlenin tamamıyla ilgili çıkarımlarda bulunmak için bazı örnekler verilmesi gerekir. Yani hedef kitle tanımlaması için örnekler üzerinden ilerlenmesi çok daha sağlıklıdır. Bunun temel nedeni ise lojistik kaygılardan, zaman kaybından ve bütçe sınırlamalarından ötürü hedef kitlenin tamamının araştırılması mümkün değildir. Bu kısımda hedef kitleyi daha küçük parçalara bölmek, bunlarla ilgili çıkarımlar yapmak gerekmektedir. Özellikle büyük bir hedef kitle ile ilgili araştırma yapıyorsanız, bilimsel bir yol tercih ederek ilerlemeniz faydalı olacaktır.
Yapılan araştırmalarda kaliteli sonuçlara ulaşmak, hedef kitlenizle bağlantılıdır. Yani hedef kitle seçimi doğru yapıldığı zaman çalışmalarınızda da etkin sonuçlarla buluşmanız mümkündür. Bu noktada da dikkat edilmesi gereken bazı hedef kitle özelliklerinin olduğunu atlamamalısınız. Özelliklerden birisi çeşitliliktir. Her daim örneklerin çeşitli olduğundan emin olmalısınız. Örneklem çeşitliliği sağlamak size zor gelebilir. Özellikle bazı durumlarda oldukça zorlandığınızı düşünebilirsiniz. Ya da hedef kitlenizin bazı bölümlerine ulaşmak, onları ikna etmek sizi zorlayabilir. Böyle durumlarda örneklem popülasyonunu doğru şekilde temsil edebilmelidir. Bu aşamada da gerekli olan elbette ki çeşitliliktir. Çeşitlilik olmaması halinde karşınıza çıkacak olan sonuçlar yetersiz kalacaktır.
Hedef kitlenin özellikleri arasında şeffaflık yer almaktadır. Hedef kitlenin yapısı ve büyüklüğü birden fazla faktörle bağlantılıdır. Bu kısımda araştırmacıların seçim prosedürleri ile ilgili şeffaflık düzeyini korumaları gerekir. Bunun için de bazı kısıtlamaları belirlemek gerekmektedir. Örneklendirmek gerekirse anket yaptığınız zaman başkasının bakış açısıyla değerlendirdiğinizden emin olmak adına şeffaf olunması zorunludur. Hedef kitle özellikleri içerisinde yer alanlardan bir diğeri tutarlılıktır. Hedef kitle belirlenmeden önce kitlenizi iyi anlamalısınız. Ayrıca örneklemin tutarlılığını test etmeniz de faydanıza olacaktır.
Hedef Kitle Türleri Nelerdir?
Hedef kitle araştırmaları sırasında nasıl arayacağınızı bilmeniz de önemlidir. Çalışmalarınızı başarılı bir şekilde devam ettirebilmeniz için bu detaya dikkat etmeniz gerekmektedir. Hedef kitlenizi çeşitli özelliklere tanımlamanız da bir o kadar faydalı olacaktır. Yaş, eğitim, gelir gibi bölümlere göre ayrım yaparak daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz. İyi bir araştırma sonucu elde etmek için de kitleleri, üç kategori üzerinde ayırabilirsiniz. Bunlar demografiye göre kitle, satın alam niyetlerine göre kitle ve ilgi alanlarına göre kitle şeklinde sıralanmaktadır.
1. Demografiye Göre Kitle
Demografi, bireyleri tanımlamakta olan sosyo-ekonomik faktörleri kapsamaktadır. Bu faktörler kişilerin yaşına, eğitim durumuna, coğrafi konuma, gelire ve cinsiyete göre ayrılmaktadır. Bu özellikleri içerisinde barındırmaktadır.
2. Satın Alma Niyetlerine Göre Kitle
E-ticaret işletmeleri birden fazla satın alma niyetine uygun veri barındırmaktadır. Potansiyel müşterilerin satın alma niyetlerini anlamak, ilgi alanlarını takip etmek amacıyla bu bilgilerin bulundurulması gerekmektedir. Örnek vermek gerekirse araştırmacılar kişiler baktıkları ürünlere ve ilgilendikleri konulara göre birbirinden ayırmaktadır. Bu sayede ürün, hizmet konularında beklentileriniz üzerinden geri bildirim almanız kolaylaşmaktadır.
3. Kişisel İlgi Alanlarına Göre Kitle
Bir kişinin ilgi alanları, hobiler, davranışları internet üzerinden araştırdıklarıyla bağlantılıdır. Yani internetten okuduklarınız, araştırdıklarınız sizin ilgi alanınızı oluşturmaktadır. Buna örnek olarak arabalar, kitaplar, filmler ve ürünler gösterilebilmektedir. Örnek vermek gerekirse korku film sevenler için bir korku filmi sunabilirsiniz. Bu sayede gerçek bir geri bildirim almak adına ilgili parametreler üzerinden ilerleyebilirsiniz. Etkili bir sonuç almanız konusunda çok daha büyük bir faydası olacaktır.
Hedef Kitle Belirlerken Nelere Dikkat Etmek Gerekir?
Hedef kitlenizi belirlerken dikkat etmeniz gerekenler birden fazladır. Öncelikli olarak yapmanız gereken müşterilerinizi farklı segmentlere göre birbirinden ayırmalısınız. Müşterileri demografik özelliklerine, davranışlarına göre ayırmak gerekir. Bunun için de yapmanız gereken sitenizin satın alma verilerini kontrol etmelisiniz. Kişilerin sitenizi nasıl bulduğuna, hangi anahtar kelimeleri kullandığına dikkat etmelisiniz. Bu soruların cevaplarını bulduktan sonra daha kolay bir şekilde hareket edebilirsiniz.
Dikkat etmeniz gereken noktalardan bir diğeri pazar araştırması yapmaktır. Rakiplerinizi tanımanız gerekmektedir. Bu sayede sektörel pazarınızda ne gibi eksiklerin olduğunu fark edebilirsiniz. Bu konuda önemli bilgilerden yararlanmak adına uzmanlardan destek almanız da sizin faydanıza olabilmektedir. Rakiplerinizi inceleyerek hareket etmeniz de önemlidir. Sektörünüzdeki rakipleri detaylıca incelediğiniz zaman neyi doğru neyi yanlış yaptıklarını anlarsınız. Neyi, nasıl hedefledikleri konusunda da etkili bir sonuç elde edersiniz. Ancak bu kısımda rakiplerinizi derinlemesine incelediğinizden emin olmalısınız.
Alıcılarınıza anket yapmanız da faydası olacak noktalardan birisidir. Müşterileriniz için neyin önemli olduğunu basit anketler üzerinden öğrenebilirsiniz. Hatta basit gördüğünüz anketler aslında size birçok bilgi verecektir. Kısa anketler üzerinden ilerleyerek daha başarılı adımlar atabilirsiniz. Sektörünüzde yer edinebilmeniz adına sektörün trendlerini de gözden geçirmelisiniz. Bu sayede yalnızca rakiplerinizi değil müşterilerinizi de inceleme şansına sahip olursunuz. Bilindiği üzere değişken olan trendlerde işletmenizin olumsuz şekilde etkilenmesini engellemeniz önemlidir. Bunun için de trendlerin işletmeler üzerindeki etkilerini baz alarak ilerleyebilirsiniz. Elde ettiğiniz tüm bu verileri doğru şekilde yorumladığınız zaman da sadık müşterilerinizle buluşabilirsiniz. Bu da hedef kitlenizin potansiyel kitle haline gelmesini sağlayacaktır.
Hedef Kitle Belirlemek İçin Kullanılan Araçlar Nelerdir?
Hedeflediğiniz ziyaretçilere ulaşmak istediğiniz zaman birden farklı araçtan destek alabilirsiniz. Bunlar arasından en iyileri de şu şekildedir;
- Google Analytics: Müşteriniz haline gelecek olan hedef kitleyi belirlemenizi sağlayan bir araç olarak tanımlanmaktadır. Kitlenizin sitenizde ne kadar zaman geçirdiğini anlamanıza yardımcı olur. Bu sayede hedef kitlenizin kimlerden oluştuğunu daha net bir şekilde anlayabilirsiniz.
- SEMrush: Yalnızca tercih ettiğiniz hedef kitlenizle ilgili bilgi edinmenize yardımcı olmaz. Ek olarak rakip olan sitelere göz atmanıza yardımcı olmaktadır. Bu konuda gelişmiş özelliklerinin olduğu bilinmektedir.
- Google Trends: Bir Google aracı olmasının yanı sıra anahtar kelimelerle ilgili en doğru bilgiye ulaşmanızı sağlar. Potansiyel müşterilerinizin olması konusunda etkili bir desteği vardır. Hedef kitlenizi bulmanız, onlara en iyi şekilde ulaşmanız konusunda etkisi büyüktür. Aynı zamanda Google Trens üzerinden anahtar kelimeleri karşılaştırabilirsiniz.
- Quantcast: Bir web site sahibi olarak hedef kitlenizin özelliklerini anlamanızı sağlar. Bu durum yalnızca web sitesi için değil uygulamalar için de geçerlidir. Sitenizi, uygulamanızı ziyaret edenlerin özelliklerini anlamanıza yardımcı olmaktadır.
- SurveyMonkey: Hedef kitlenize ulaşmanızı sağlayan bir araçtır. Çevrimiçi bir panel olmanın yanında elliden fazla özellik üzerinden hedef kitlenizi seçmenize yardımcı olmaktadır. Hedef kitlenize ulaşmanızın ardından doğru kişileri bulmanızı sağlamaktadır.