İnternet sitelerine daha fazla ziyaretçi almak, markaların satış oranlarını arttırmak için kullanıcı deneyimlerine dikkat edilmesi gerekmektedir. Bu noktada özellikle mobil cihazlar öne çıkarken, internete bağlanan her cihaz günümüzde oldukça hızlıdır. Cihazlar bu denli hızlıyken internet sitelerinin de hızlı olması önemsenmesi gerekenler içerisinde yer almaktadır.
Son dönemlerde ortaya çıkan güncellemelerle beraber kullanıcı deneyimi de öne çıkmaktadır. Bu durum özellikle Google tarafından sıklıkla yansıtılmaktadır. İnternet sitelerinin açılış hızı, artık sıralama faktörü olarak da yorumlanmaktadır. PageSpeed adıyla tanımlanan hız değerinin yüksek olması da aramalarda sıralamanın yukarıya çıkmasını sağlamaktadır. Bu yüzden de günümüzde pek çok kez PageSpeed nedir, nasıl arttırılır şeklinde sorular sorulmaktadır. Sorulan bu sorulara cevap bulmak için de yazımızın devamını okuyabilirsiniz. Dilerseniz PageSpeed hakkında merak ettiğiniz detayları öğrenebilirsiniz.
PageSpeed Nedir?
PageSpeed, bir web sitesinde var olan tek sayfanın yüklenme hızını ifade etmektedir. Sayfa içerisinde bulunan görseller, içerikler ve gelen ilk byte değeri ile PageSpeed değeri şekillenir. Yani bu seçeneklere bağlı olarak şekillendirme sağlanmış olur. Google bünyesinde PageSpeed algoritması içerisinde birçok değişken kullanılmaya devam edilmektedir. Sayda içerisinde anlamlı bir içerik bütünlüğünün ne zaman oluştuğundan başlar ve sayfa içeriklerinin ne kadar sürede yüklendiğine kadar birden çok farklı etmeni içerisine alır. Yapılan bu hesaplamalar sonucunda da PageSpeed değeri belirtilmektedir.
Site speed bölümü çoğunlukla PageSpeed değeriyle aynı görünmektedir. Ancak bu değerlerin tam olarak aynı olması söz konusu değildir. Analiz aracı sayesinde istatistiklere bağlı değerler verilirken PageSpeed ölçülecek diğer araçlarda sitenizdeki veriler de işlenir. Bundan ötürü siteniz içerisinde PageSpeed değerinin ölçülmesi için diğer araçları kullanmanız da faydalı olacaktır.
PageSpeed Insights, Google tarafından geliştirilmiştir. Sayfa performanslarının ölçülmesi için kullanılan bir web aracı olarak tanımlanmaktadır. 2010 yılında tanıtılmış olan PageSpeed, site sahiplerinin kendi sayfalarının performanslarını ölçmeleri için kullanılmaktadır. Aynı zamanda site performanslarının geliştirilmesi ve kullanıcı deneyimlerinin daha iyi bir hale gelmesi için öne çıkmaktadır. Çeşitli kaynaklar üzerinden beslenen PageSpeed, analiz işlemleri için oldukça kullanışlı bir tercihtir. Aynı zamanda sadece site sahipleri için değil geliştiriciler için de bir yol gösterici olarak görülmektedir.
PageSpeed Ne İşe Yarar?
PageSpeed kullanımı, sitelerin verimliliğini arttırma amacı barındırmaktadır. Sitenizin daha hızlı ve verimli bir hale gelmesi için hizmet veren bir personele benzer. PageSpeed kullanımının en önemli özelliklerinden biri de SEO için kritik bir önem barındırmasıdır. Sayfaların yüklenme hızını ölçebildiği gibi sitenin farklı konulardaki performansını da ölçmektedir. Diğer yandan siteniz içerisindeki konularla ilgili raporlar oluşturup sorunları bulmaktadır. Sayfaların hem mobil üzerindeki hem de masaüstündeki performansını ölçme işlemini de gerçekleştirmektedir. PageSpeed ile bu ölçümler yapılırken alan ve laboratuvar verilerini de dikkate alınır.
PageSpeed aracının verimli olmasındaki en önemli detaysa analiz ve raporlama işlemlerinin tamamlanmasının ardından sunulan optimizasyon çözümleri olarak geçmektedir. Sonuçların listelenmesi ve bu detayların ayrıntılı ipuçları olarak sunulmasında da PageSpeed öne çıkmaktadır. Aktif olarak kullanılması halinde sitenin hızının maksimum seviyeye çıkması mümkündür. Diğer yandan birçok çözüm önerisi sunarken güvenilir ve etkili olma özelliği taşımaktadır.
PageSpeed Nedir ve Site Speed Arasındaki Farklar Nelerdir?
Google Analytics aracı üzerinde Site Speed sekmesi bulunmaktadır. Site içerisinde var olan sayfaların ne kadar zamanda yükleneceğini ve ortalama server yanıt süresinin değerini görebilirsiniz. Diğer yandan Site Speed bölümü içerisinde çoğunlukla PageSpeed değeri aynı gibi görünür ancak bu değer aynı değildir. Analiz aracı sadece istatistik değerleri verirken aynı zamanda PageSpeed ölçebileceğiniz diğer araçlarda sitenizdeki diğer veriler işlenir. Bu sayede sitenizde PageSpeed değerini en doğru bicinde ölçmek istiyorsanız o zaman diğer araçları kullanmanız da faydalı olacaktır.
PageSpeed Nasıl Ölçülür?
Sitenizin PageSpeed değerini ölçmek için kullanabileceğiniz en temel araçlardan biri PageSpeed olarak bilinmektedir. Google içerisinde ücretsiz bir şekilde bulunan PageSpeed aracı da sıklıkla kullanılmaya devam etmektedir. PageSpeed Insights aracı sayesinde sitenizin mobil ve masaüstü cihazlar üzerindeki hız değerini görmeniz mümkündür. Bu hız değerini 100 üzerinden puanlama yapabilirsiniz. Elde edeceğiniz skor üzerinden de sitenizi en doğru şekilde optimize etmeniz mümkündür.
PageSpeed Insight aracınızda sitenizi doğru biçimde optimize etmek istiyorsanız o zaman LCP, FID ve ilk girdi gecikmesi gibi değerler de görünüyor. Bu değerlerin hangi aralıkta olduğu, sayfaların değerlerinin nasıl optimize edileceği gibi Google yönergeleri de bulunuyor. Şimdilerde kullanıcıların büyük bir çoğunluğu mobil cihazlar kullanıyor. Yani internetin yoğun olarak kullanımı mobil cihazlarla karşımıza çıkıyor. Google istatistikleri incelendiği zaman da bu rakamın tüm internet kullanımının yarısına ulaştığını gösteriyor. Bundan dolayı da sitelerin optimize edilmesi sırasında yalnıza masaüstü cihazların değil mobil cihazların da hesaba katılması önemlidir.
PageSpeed Neden Önemlidir?
PageSpeed Insight kullanımı kullanıcı deneyimi doğrudan etkileyen faktörlerden biri olarak geçmektedir. Aynı zamanda kullanıcılar artık vakit kaybetmek istemiyorlar. Bu yüzden internette gezinirken geç yüklenen sayfalarla ilgilenmek de istemiyorlar. Site sahiplerinin de özellikle bu detayı unutmaması gerekiyor. Mobil cihazlar söz konusu olduğu zaman da sayfa ne kadar hızlı açılsa da kullanıcı deneyimlerinin o kadar iyi olması gerekmektedir.
PageSpeed sonuçlarını incelediğiniz zaman değerler düşük geliyorsa o zaman sayfalar içerisinde çıkma oranının yüksek olduğu görünür. Sayfa yüklenmesi gerekiyorsa da kullanıcılar geri dönerek farklı internet sitelerine giriyorlar. Bu durum da web sitenizin organik hit kaybı yaşamasına neden oluyor. Özellikle sitede kalma sürelerinin ciddi oranda azalmasına yol açtığı biliniyor. Sitenizin daha hızlı açılmaması durumunda da hitlerde düşüş yaşanmaması kaçınılmazdır.
PageSpeed Insight sadece kullanıcı deneyimini değil sıralamayı da etkiler. Yani sıralama faktörü olarak öne çıkar. PageSpeed değerinin düşük olması sitenizin geriye düşmesine yol açmaktadır. Site hızının değerinin düşük olması dahi sıralamayı etkilemektedir. Buna ek olarak paralel bir biçimde sitenizdeki çıkma oranının yükselmesi sıralama kaybetmenize neden olmaktadır.
PageSpeed özellikle mobil cihazlar söz konusu olduğu zaman öne çıkmaktadır. Çünkü masaüstüne kıyasla mobil cihazlarda hız daha önemlidir. Hızın ne durumda olduğu telefon kullanımında net bir şekilde belli olmaktadır. Çünkü telefonlarda mobil cihazlardan yapılan Google aramalarında sayfa açılış hızı yüksek olan sitelerin daha üst sıralara çıkması mümkündür. E-ticaret siteleri içerisinde de PageSpeed değeri bir hayli önemlidir. Geri dönüş oranlarının doğrudan etkilenmesi söz konusudur. Yapılan araştırmalara göre kullanıcılar e-ticaret sitelerinde ürünleri gezerken site hızı düşük olan sayfalarda daha az alışveriş yapılmaktadır. Ürün satın almak isteyenler özellikle ürün satın alma noktasında sayfa hızına önem vermektedir. Bu yüzden sitenizin her açıdan hızlı açılmasını sağlamak bir hayli önemlidir.
PageSpeed Nasıl Arttırılır?
Sitenizin PageSpeed değerinin arttırılması için farklı yöntemler kullanmanız gerekmektedir. Bu noktada bu yöntemlerin temelinde sitenizin kullandığı kaynakları düşürmeli ve sunucuya yanıt verme süresini hızlandırmalısınız. Sitenize ait olan PageSpeed değerini yükseltmek için de yazımızda yer verdiğimiz adımları izleyebilirsiniz.
- Dosyaları sıkıştırın. Sitenizdeki dosyaları sıkıştırmanız faydalı olacaktır. Doğru şekilde sıkıştırılmış kaynak dosyalar, PageSpeed değerini önemli ölçüde yükseltmektedir.
- Sitenizin hızlanması için sunucu yanıt süresini geliştirin. Sunucu yansıt süresini geliştirdiğiniz zaman sayfanız doğrudan açılacaktır. Bu sayede sitenizin trafiği artacaktır.
- Sitenizde görsellerinizi optimize edin. Görseller bir web sitenizin en büyük parçasıdır. Görsellerinizi en iyi şekilde optimize ederseniz açılış hızınız da yükselecektir.
- Tarayıcı önbelleğini kullanmak tarayıcıların web sitenizin bazı bilgilerini saklamanızı sağlar. Önbelleğin aktifleştirilmesi sitenizin açılışını da hızlandırmış olur.
- CDN kullanımı, sitenizi ziyaret eden kullanıcıların bulundukları konum ve diğer faktörlere en hızlı şekilde ulaştırmayı hedeflemektedir. Özellikle görseller ve statik sayfalar için CDN kullanımı PageSpeed değerinizin yükselmesini sağlar.